24 januari 2012

Mastodon (+ Red Fang) live på Annexet 14 januari

Förband: Red Fang. Jag började lyssna på bandet med deras andra släpp, 2011 års Murder The Mountains. Bra skiva och bra liveband. De har liknande sound som Mastodon men är lite rockigare och lite enklare. De imponerar och jag ser fram emot nästa sväng de kommer hit, då kommer jag också finnas på plats.

Jag såg Mastodon för första gången 2004. Då var de förband till Slipknot och Slayer och trots att jag knappt hade hört bandet innan imponerande de stort och jag har varit ett stort fan sen dess. Sedan den spelningen har de kommit tillbaka till Sverige relativt ofta. Men tyvärr bara på festival- och förbandsspelningar. Och det har gjort mig förbannad för det är inte samma sak. På festival spelar de ofta tidigare på dagen och har ett kortare set och ljudet är inte perfekt osv. Det är helt enkelt inte riktigt på deras villkor.

Men så var de äntligen tillbaka i Sverige, på egen turné och som huvudattraktion. Och min pepp var överdjävulsk. Att arenan skulle bli Annexet var relativt väntat. Mastodon är för stora för Fryshuset men för små för Hovet. Annexet är också i mitt tycke en bra arena och jag har sett grymma konserter där med bl a Nine Inch Nails, Slayer och Mustasch. Bra ljud och bra tryck brukar det vara. Denna kväll var dock Annexet bara halvfullt. Jag tror jag läste att det vara 1500 pers på plats. Detta är märkligt ty Sverige borde gå man ur huse för att se detta eminenta band. Men de får skylla sig själva. De okunniga jävlarna.


Mastodon inleder med senaste singeln Dry Bone Valley där trummisen Brann utmärker sig direkt genom att dels spela fenomenela trummor men även sköta huvudparten av sången (en låt som för övrigt växt till en av mina absoluta favoriter på The Hunter). Och sedan fortsätter de att spela låt efter låt i ett rasande tempo. Mastodon har utvecklats enormt på tio år och detta märks också live när de lirar låtar från hela deras diskografi. Det är extremt mångfaciterrat och varje låt bjuder på en musikalisk resa. Koncentrationen ligger på The Hunter som de spelar nio låtar ifrån. Och ingen låt känns förvånande nog som ufyllnad. Och sen har vi hitsen och krossen i monsterlåtar som Megalodon , Capillarian Crest, Spectrelight, Iron Tusk, March of the Fire Ants och Blood and Thunder och när dessa hårdare stycken framförs kastar jag mig, utan att egentligen tänka, ut i moshpiten gång på gång där jag röjer på som om jag vore 16 år (och ger mig själv härliga blåmärken). Konserten är en lektion i brutalitet, kaos och variation. Och det är så förföriskt. Och Mastodon själva får det att se lekande lätt ut.

Det enda mellansnack som egenligen sägs (vad jag kommer ihåg) är när gitarristen Bill Kelliher säger ”Thank you” efter en låt. Istället låter de musiken tala. Det skulle bli konstigt med mellansnack och publikhets - det känns helt enkelt inte som deras grej. Istället för mellansnack är det istället ofta röstsamplingar som inleder nästa låt. Egentligen är det bara Troy som publikfriar lite genom att några gånger hetsa till handklapp under någon låt eller pekar på vilket gitarrist som ska inleda huvudriffet på nästa låt.

Lite klagomål skall dock framföras. Ljusshowen är ganska sansad där coola lampor i skiftande färger sveper över publiken är vad som står ut. Här förvånar jag mig att de inte lägger mer krut. Mastodon målar upp musikaliska resor genom sina låtar och borde satsa på mer visuella effekter som t ex videoprojektioner.

Trots att man spelar hela 23 låtar så saknar jag följande låtar: The Wolf Is Loose, The Czar och min favorit Mother Puncher. Men man kan inte få allt och då har jag något att se fram emot nästa gång.



Konserten avrundas på ett speciellt men underbart sätt då den udda låten Creature Lives framförs och där allsången tar över.

2000-talets bästa metalband är också ett sjukt bra liveband och detta kommer att vara en av årets bästa konserter när det är dags att summera konsertåret. Nu hoppas jag bara att det inte dröjer alltför länge innan de kommer tillbaka till Sverige. Som huvudattraktion. Mastodon är för bra för att vara förband.

Setlist (som Spotify-playlist):

Dry Bone Valley
Black Tongue
Crystal Skull
I Am Ahab
Capillarian Crest
Colony of Birchmen
Megalodon
Thickening
Blasteroid
Sleeping Giant
Ghost of Karelia
All the Heavy Lifting
Spectrelight
Curl of the Burl
Bedazzled Fingernails
Circle of Cysquatch
Aqua Dementia
Crack the Skye
Where Strides the Behemoth
Iron Tusk
March of the Fire Ants
Blood and Thunder
Creature Lives


Bilder från Rockfoto.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar