03 januari 2012

Fem album jag ser mest fram emot 2012

2011 är över. Glöm 2011. Nu är det 2012 som gäller. Och spontant, om man kollar på listan över de band som ska släppa skivår i år, så kommer 2012 spöa skiten ur 2011. Men bara för att det lovar gott behöver det inte betyda att det släpps bra skivor. Men ändå, det är ganska många husgudar som planerar att släppa nytt i år och därför tänkte jag lista de skivor jag ser mest fram emot 2012.

5.
Artist: Paradise Lost
Albumtitel: Tragic Idol
Releasedatum: 23 april 2012

Paradise Lost släppte 2009 års bästa skiva. Och låtskrivarparet Mackintosh/Holmes levererar på något sätt alltid. Detta blir bandets trettonde studioalbum och de har återigen spelat in i Örebro och om man dömer efter twittrandet verkar det ha gått bra.


4.
Artist: Ghost
Albumtitel: TBA
Releasedatum: 201
2
Om jag hade fastnat för debutalbumet 2010 hade jag nog smackat upp det på förstaplatsen över 2010 års bästa skivor. Jag tycker fortfarande Opus Eponymous är hur bra som helst och jag ser verkligen fram emot deras nästa album. Såhär säger Papa Emeritus I om den kommande skivan i Hellbound:

We are working on new material and a lot of it is finalized. We know the direction the next record is going. We’ve tried to keep the same playfulness from the first album. A lot of the songs on Opus came without a filter. We didn’t try to exclude anything, just make it challenging and dramatic. We’ve managed to put together something that comes from the same source. But we’ve also chosen to emphasize new things on this record. We’ve been using the word ‘divine’ through the creation. This record will be slightly bigger, not in the commercial sense, but the sound will be a little bit bigger than the first.

There are also different philosophical themes in the first record versus the second. The first album deals with before the Antichrist, something foreboding, something in the future. The songs are about a darkness or Antichrist almost upon us. The new record is about the presence of the Devil, the presence of the Antichrist. It’s also about how people relate to a deity or God, themes like submission and superstition, the horrors of being religious. There’s a step thematically. The third record will take it even further.



3.
Artist: Meshuggah
Albumtitel: TBA
Releasedatum: Mars 201
2
Jag är sjukt peppad på Meshuggahs nya album. Dels för att ObZen var så bra och för att de alltid levererar. Sedan har jag fått höra 1,5 låtar av skivan också och det jag fick höra var så sjukt bra. Och en snubbe jag känner har hört hela skivan och han kan inte sluta snacka om den. I metalvärlden 2012 kommer Meshuggah stå över allt. Som vanligt.


2.
Artist: Black Sabbath
Albumtitel: TBA
Releasedatum: 2012

Första albumet med originalmedlemmarna på 33 år. Ja, jag tror att Rick Rubin kan ta gubbarna tillbaka till 70-talet. Ja, jag lär tycka det är kung även om det egentligen dåligt. Ja, Black Sabbath är källan till all metal och ondska. Black Sabbath!


1.
Artist: Soundgarden
Albumtitel: TBA
Releasedatum: 2012

Soundgarden är ett av mina absoluta favoritband genom tiderna och har betytt oerhört mycket för mig när jag började forska vidare inom musiken på 90-talet. Och jag vill påstå att Superunknown är topp 5 skivor genom tiderna. Men tror jag att Soundgarden kan komma upp i samma nivå igen? Nej men Soundgarden har alltid gjort det de velat och lägger alltid ner sin själ i sin musik. Därför kommer Soundgarden även att beröra 2012. Trots hård konkurrens är detta den skiva jag ser fram emot mest i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar