30 december 2010

Pappa Dread: 2010 års bästa skivor

1. Monster Magnet - Mastermind



Monster Magnet är tillbaka och det med en tung platta som riktigt dryper av stonervibbar. Årets bästa platta och det bästa gruppen släppt sedan Powertrip.


2. Kylesa - Spiral Shadow



Att följa upp en bra platta är alltid svårt. Men när Kylesa släpper en ny platta redan ett år efter den jag borde kallat förra årets kanske allra bästa, verkar det vara hur lätt som helst. Speciellt när man lyssnar på plattans höjdpunkt "Don't Look Back".


3. Deftones - Diamond Eyes



Efter Chi Chegns bilolycka, som lämnat honom i ett semi-komaliknande tillstånd trodde jag att jag sett det sista av gruppen. Men i takt med Chi's små små steg framåt plockade man in gamla polaren Serigo Vega och släppte i maj en helt ny platta som närmast kan liknas vid en hyllning till livet.


4. Airbourne - No Guts. No Glory



Airbourne är inte det mest inovativa bandet på planeten men de har en frontman som saknar exakt alla spärrar och bandet har en energi på scen som jag sällan skådat. Denna glöd och energi har man lyckat pressa ner i en hela 18 låtar lång platta som är helt lysande.


5. Witchery - Witchkrieg



Den alltid lika genialiske Fredrik Strage beskrev en gång en musikvideo med orden "Jag vill bara lyssna på Burzum och dyrka satan". Det hade han säkert sagt om Witcherys senaste platta med för den är tung, mörk och ruggigt arg. Det är utan tvekan den bästa svenska platta som släppts i år och borde även få pris som årets snyggaste omslag.


6. Black Rebel Motorcycle Club - Beat The Devil's Tattoo




7. The Sword - Warp Riders




8. Electric Wizard - Black Masses



9. The Dillinger Escape Plan - Option Paralyzis




10. Royal Republic - We Are The Royal

2 kommentarer:

  1. Tänkte göra en honorable mentions med bland annat Electric Wizard men det blev aldrig av.

    SvaraRadera
  2. snyggt med ingen hip-hop. I övrigt måste jag säga att jag gillar och "håller med" om mycket på din lista. Black Rebel Motorcycle Club har jag helt missat 2010. Och även om jag bara har hört singlarna (och gillar dom) så måste jag ändå säga att Royal Republic är lite bögit att ha på tionde plats...

    SvaraRadera