29 december 2010

Svenke: 2010 års bästa skivor

01 . Kvelertak - Kvelertak

Norskarna har blandat lite av varje och kommit fram till en egen skön musikstil. Ska bli oerhört skoj att följa detta band i framtiden.

02 . Bring Me the Horizon - There Is a Hell Believe Me I've Seen It, There is a Heaven Lets Keep it a Secret


Förstår inte varför jag inte lyssnat på detta band tidigare. Väldigt varierad och skön "screamo".

03. Bombus - Bombus

Ett svenskt Melvins som gjort en bättre skiva än Melvins gjort i år.

04. Venetian Snares - My So Called Life


Aaron Funk skapar en egen label och släpper en skiva som jag skulle vilja kalla en typ av best of men med helt nya låtar.

05. Deftones - Diamond Eyes


Deftones har återfått gnistan även fast Chi Cheng ligger kvar på sjukhuset och det är en helt underbar nytändning.

06. Kylesa - Spiral Shadow

Jag förstår inte riktigt hur de lyckas göra en så bra skiva så tätt inpå den förra(2:a min lista förra året).

07. High on Fire - Snakes for the Divine


Matt Pike och hans mannar plöjer på som vanligt.

08. The Dillinger Escape Plan - Option Paralysis


DEP byter trummis igen och skruvar upp galenskaperna lite till.

09. Årabrot - REVENGE


Vårt grannland i väst fortsätter leverera extremt mycket bra musik vilket Årabrot är ett bra exempel på.

10. Mike Patton - Mondo Cane


Patton får för sig att göra en skiva med gamla italienska pop-låtar från 50- och 60-talet och det blir hur bra som helst.

3 kommentarer:

  1. Jag är mest nöjd över att jag faktiskt kommer ha med hela tre plattor från din lista i min. Som kommer snart. Nu är det bara sju skivor jag missat hehe. :-)

    SvaraRadera
  2. Vi har oväntat lik smak i år måste jag säga. Jag ska lyssna in mig på Patton och Venetian Snares.

    SvaraRadera