24 augusti 2010

00-talets 100 bästa låtar by Rawk

Här har ni min officiella lista på vad jag tycker är de hundra (100!) bästa låtarna mellan 2000 och 2009. Tio år av massa musik. Det tog lite tid att göra denna lista och jag har bytt ut låtar i all evighet och kommer säkerligen att fortsätta att göra det beroende på hur man känner. Man upptäcker snabbt att hundra låtar faktiskt är ganska lite när man väl sätter sig ned och det är mycket som man vill ska få plats. Väldigt intressant och kul är det dock och jag rekommenderar andra att göra samma sak.

Innan ni börjar klaga så ska ni också få veta hur processen gick till för att ta fram denna lista. Jag har resonerat på lite olika sätt. Först och främst har jag tagit låtar som har betytt extremt mycket för mig detta årtionde. Låtar som helt enkelt alltid kommer att vara en del mig, och därmed är det en högst personlig lista. Men jag har också lagt dit låtar som helt enkelt var så stora hits att jag helt enkelt inte kunde ignorera dem. Har även försökt få med låtar som har betytt mycket för musikutvecklingen i övrigt och då är koncentrationen självklart lagd på den tyngre musiken. Självklart finns det några låtar som jag saknar (det finns t ex nån Metallica-låt som jag hade velat ha med) men Spotify är Spotify och dess begränsningar får man ta!

Skit samma, sluta läsa detta babbel och lyssna istället på listan. Kontra med din egen lista och/eller taskiga kommentarer!

http://open.spotify.com/user/rawk666/playlist/3NQC8h8aG4tEFJ9us4CxJm




8 kommentarer:

  1. Hundra (100!).
    Fan, har du inte publicerat den här tidigare? Har iaf haft listan i typ ett halvår på min spotify.

    SvaraRadera
  2. Aaah, du upptäckte min parentes-siffra (!).

    Jo, jag har haft den här länge, men aldrig publicerat skiten. Så att säga.

    SvaraRadera
  3. Mycket jag håller med om och mycket jag vill håna dig för ditt popsnöre! :P

    Att plocka med No One Knows med QOTSA men inte ha med Songs for the Dead eller Sick sick sick är det ju nästan stryk på. Sen att det finns dussindynga som Kent är ju bara total katastrof. Det må vara en för dig personlig lista men att du har med Kent men inte en enda punklåt av rang gör mig ju rädd på riktigt.

    Vad fan är det ni får via kranvattnet i Stockholm nu för tiden? ; )

    SvaraRadera
  4. Jag ser att Kent är kraftigt överrepresenterat. Intressant...

    SvaraRadera
  5. Ang. QOTSA. Jag hade faktiskt med Songs for the Dead till en början. Och så även Go With The Flow och The Lost Art Of Keeping the Secret. Jag tycker faktiskt också att det finns bättre låtar än Sick sick sick på Era Vulgaris. Men jag fick lov att ta bort några QOTSA-låtar och nu finns det bara två där. Det blir för tråkigt att ha med för många låtar av samma band. Dock så är ju QOTSA en av 00-talets allra bästa band helt klart.

    Ang. frånvaron av riktiga punkdängor så kan jag helt enkelt erkänna att jag inte är nåt stort punkfan. Det blir jeansbögarna i Turbonegro och deras punkrock som kommer närmast. Här får jag väl helt enkelt skylla på dig Farfar Dread som inte har lärt mig tillräckligt.

    Och slutligen - GÖR ERA EGNA JÄVLA LISTOR DÅ! :P

    SvaraRadera
  6. Att hitta Eminem i listan förväntade jag mig inte.

    SvaraRadera
  7. Jag ska fan i mig knåpa ihop en egen lista som kommer rocka skiten ur alla andras! Ska inte kolla igenom din lista på förhand Erik, för i så fall kommer du bara beskylla mig för att härmas. Stay tuned!

    SvaraRadera
  8. Kexius - Eminem är the shit ju!

    Kizz - Bra idé! Blir spännande!

    SvaraRadera