22 december 2011

Prometheus - trailern!


Den senaste tiden har det släppts en hel del trailers för kommande storfilmer. Men ingen av dessa är i närheten av trailern för Prometheus.

Bakgrund: När det väl kommer till kritan så är jag nog beredd att lista de två första Alien-filmerna som de två bästa filmerna, alla kategorier, genom tiderna. Förutom att det är ytterst välgjorda och spännande filmer påverkar den nostalgiska faktorn och den kraftfulla påverkan som de hade på mig som liten grabb. Sådant inträffar inte igen. Det var läskigt, tufft och storslaget. När jag såg filmen första gången sprang jag hem och skrek “JAG HAR SETT ÄLGEN!“ och det tog en stund för morsan och farsan att förstå vad jag menade. Och när man gång på gång ser om filmerna så hittar man hela tiden nya scener och vinklingar på dessa mästerverk. Kort sagt har Alien har haft extremt stor påverkan på mig. Och har det än i dag.

Därför blev jag också extra peppad när man fick reda på att Ridley Scott, som regisserade den första Alien-filmen 1979, började jobba med en ny Alien-film. Sedan snackades det om att detta ska vara en prequel till den första filmen. Och sedan sades det att detta inte direkt är en Alien-film men att den utspelas i samma universum och att det ska förekomma kopplingar till Alien. Men det är tydligt att Ridley Scott och hans crew försöker avslöja så lite som möjligt. Och det är ju egentligen bra.

Men det är i princip omöjligt att inte ha höga förväntningar på Prometheus. Och man lär ju bli besviken. Men nu snackar vi ändå Alien. Och Ridley Scott är tillbaka i Science Fiction-genren. En genre som han var stilbildande inom. Men samtidigt, om man ska vara ärlig, har ju Scott egentligen inte gjort en riktigt bra film sen Gladiator.

För ungefär en månad sen läcktes en piratkopierad trailer för Prometheus. Egentligen såg man inte ett skit. Kornig bild och det såg ut som att man spelat in på ett VHS-band ca 100 ggr. Men känslan var där och jag gick igång. Och nu släpps trailern på riktigt. I fin och hög kvalité. Och förväntningarna på filmen höjs avsevärt. Denna trailer är helt suverän. Känslan är där. De små detaljerna man anar är kung och tusen frågor hopar sig. Musikstycket som antagligen är ledmotivet är storslaget men framförallt är hela trailern jävligt skrämmande. När (vad folk tror är) Noomi Rapace säger “it was so wrong… I'm so sorry!" ryser jag. Och när bokstäverna växer fram på samma sätt som Alien-filmerna...

Och följande text är även den epic:

THEY WENT LOOKING
FOR OUR BEGINNING
WHAT THEY FOUND
COULD BE OUR END


Eftersom jag inte kan låta bli har jag tillbringat några timmar på olika forum på nätet där Prometheus och detaljerna i trailern diskuteras. Och ytterligare information lär också släppas nu i dagarna med ytterligare en trailer. Prometheus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar