10 november 2011

Metallica till Europa 2012 med The Black Album



1991 släppte Metallica sitt självbetitlade album ”Metallica”, eller ”Black Album” som det kallas i folkmun. Metallicas femte album är också bandets bäst säljande och ett av världens största hårdrocksalbum genom tiderna. Det är en modern klassiker utan dess like. Många snackar om vilken stor betydelse grungen hade för hårdrocken i början av 90-talet men Black Album påverkade och påverkar hårdrocken sjukt mycket än idag. Visst blev Metallica plötsligt extremt kommersiella men de tog hårdrocken dit ingen hade tagit den förut. Plötsligt lyssnade Svenssons, hemmafruar och advokater på hårdrock.

Soundet på Black Album var stilbildande. Många har försökt att kopiera Bob Rocks storslagna ljudbild och även idag är den en måttstock för många.

Men framförallt är det en extremt bra skiva. Och alla ni låtsasriktiga Metallica-fans som bara gillar Metallicas 80-tal – glöm för en stund er tuffhet och lyssna på hitsen på Black Album. Man kan inte förneka att de fem singlarna är fantastiska låtar: Enter Sandman, Sad But True, The Unforgiven, Wherever I May Roam, och Nothing Else Matters.

Eftersom de lirade hela Master Of Puppets på 20-årsjubileumet 2006 (ibland känns det som att Tallinn-konserten är den bästa Metallica-konserten jag varit på) trodde jag att de skulle göra samma med Black Album i år. Men så har det inte blivit och jag antog att de hade lagt ner det. Lulu och Lou Reed kom väl i vägen.

Men Metallica har nyss gått ut med att de, som vanligt, kommer till Europa till sommaren och då ska de också spela hela Black Album! Än så länge är det bara en spelning på Download Festival 9 juni inbokad men givetvis så blir det fler spelningar där de spelar hela skivan. KUNG! Jag hoppas faktiskt att de inte kommer till Sverige så får vi, the old gang, göra en ’Tallica-resa liknande den vi gjorde t ex 06, eller 07. Det vore sjukt kul. Jag skulle gärna åka till Download. Men vi får se hur turnén gestaltar sig.

Det tuffa med Black Album är ju att det faktiskt finns låtar på skivan som bandet aldrig har spelat live. Det är häftigt. Och gör det hela ännu mer intressant. En snabbgenomgång:

Enter Sandman – Metallicas storhit som jag har lessnat på att höra live. Men det är coolt att inleda med den. Då blir det lite av en annan grej. Lite.
Sad But True – Fast den är uttjatad så förvånas man alltid över hur tung den är live. Storslagen klassiker.
Holier Than Thou – Denna rockdänga var faktiskt tänkt som förstasingel ett tag. Knäppt. Låten är spelad på senate turnén, bl a HÄR. Punkig och frän.
The Unforgiven – Funkar inte lika bra live ändå tycker jag om jag ska vara ärlig. Mycket pga Hetfield sång. Men ändå en fantastisk låt.
Wherever I May Roam – En allsångsvänlig klassiker.
Don’t Tread On Me – Nu börjar det bli intressant. Denna låt är aldrig spelad live och jag har alltid tyckt att de ska prova. Blir sjukt intressant.
Through The Never – Spelades senaste svängen. Blir kul att få höra livelive.
Nothing Else Matters – Balladernas ballad. En nödvändig paus för att hämta andan.
Of Wolf And Man – En låt som växer live med mer tyngd och mycket ”hey, hey, hey” och headbangarvänlig
The God That Failed – Hanns också med senaste turnésvängen och var lite skakig om jag minns rätt.
My Friend Of Misery – “Jasons” låt. Aldrig spelats live. Detta blir extremt intressant.
The Struggle Within - Och avslutningsspåret har heller aldrig spelats live. Jag är väldigt nyfiken på hur detta kommer att låta.

METALLICA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar