06 november 2011

I Saw the Devil


Jag känner att jag måste skriva några rader och tipsa om gårdagens filmval. I Saw the Devil är en sydkoreansk film från 2010 regisserad av Kim Ji-Woon. På omslaget stod det att det är regisören från Oldboy men så är inte fallet. Däremot så är snubben som spelar huvudrollen i Oldboy, herr Min-sik Choi, med i I Saw The Devil.

Filmen handlar om underrättelseagenten Kim Soo-hyeon vars gravida fru blir extremt brutalt mördad av den psykopatiska seriemördaren Kyung-chul (som spelas av nämnda Min-sik Choi). Soo-hyeon finnar strax mördaren men istället för att sätta honom inför rätta inleder han en hämndaktion genom att inleda en katt- och råttalek där han misshandlar sitt offer och släpper honom fri gång på gång. Temat är alltså hämnd och detta är uppenbarligen ett spännande ämne i Sydkorea. Filmen Oldboy är ju t ex en av tre filmer om temat Hämnd av regissören Chan-wook Park.

Likt just Oldboy är detta en ytterst skruvad hämndhistoria. Det är också en av de mest brutala filmer jag har sett. Den är rå med våldscener som t ex aldrig visas i Hollywoodfilmer. Det är inte bara brutalt fysiskt våld utan även psykiskt våld och förnedrande scener. Men våldet fascinerar ändå och jag förstår att filmen vill vara utmanande och ställa sig frågan hur långt man är redo att gå för att hämnas för den man älskar och som har blivit utsatt för kanske det brutalaste mordet man kan tänka sig. Hur hämnas man det?

Min-sik Choi övertygar totalt som psykopat och skådespeleriet berör på alla roller. Det gör även regisörrens bildspråk, det är en mycket snygg film med välgjorda effekter.

Är man ett fan av Oldboy och gillar koreanska filmer måste man se denna. Det är en fascinerande resa i brutalt våld och hämnd. Men just på grund av våldet kanske den dock inte passar alla om man är lite känslig.

Jag har inte sett några andra av Kim Ji-Woons filmer förut men är sugen. Han sägs vara en av Sydkoreas främsta regissörer och jag tänkte se filmen A Bittersweet Life härnäst.

http://www.imdb.com/title/tt1588170/

1 kommentar: