15 juni 2010

Top 10 2000 - 2009

Tjugohundratalets första decennium är över och jag tänkte därför lista mina favoritskivor från åren 2000 till 2009

Oceanic
1. Isis - Oceanic

Enligt mig Isis absolut bästa skiva och den som fick mig att börja lyssna på Isis och i förlängningen ytterligare ett antal band som ligger på Hydra Head Records

50px
2. Fantômas - The Director's Cut

Filmmusik i Fantômas tappning är både skruvat och helt underbart


3. Mastodon - Leviathan


Mastodons enligt mig bästa skiva och ett måste på en sådan här lista


4. Neurosis - A Sun That Never Sets


En sol som aldrig går ner och en skiva som aldrig vill ska ta slut


5. Tool - Lateralus

Tools mästerverk



6. Khoma - The Second Wave

Även om man återanvänder vissa låtar från debuten Tsunami har man förbättrat dem och gjort en helt underbar skiva.



7. Electric Wizard - Witchcult Today

Så här ska doom spelas.


8. Today is the Day - Sadness Will Prevail

En skiva fylld med mörker och ondska som hjälpte mig en jobbig tid.



9. Venetian Snares - Rossz csillag alatt született

Breakcore, glitchcore kalla det vad du vill men blandat med klassisk musik är det helt underbart


10. High on Fire - Death is This Communion

Skriver samma sak som jag skrev 2007 "Nio strängar"

1 kommentar:

  1. Djäääävligt bra Svenke! Jag har jobbat en del på min lista men glömde bort det efter att jag har bråkat med mig själv massa och inte kan komma överens. Men nu jävlar ska jag fixa det som är kvar och smacka upp min 00-talets topp 10!

    Oerhört intressant lista. Venetian Snares har jag missat helt och hållet (tror jag) och jag blir påmind om att utöka min fysiska samling med Today Is The Day-plattan (som jag tänkte köpa efter en kväll hos dig för många år sedan) och Electric Wizard.

    SvaraRadera