08 juni 2010

AC/DC live på Stadion 3 juni 2010


Jag känner ändå att jag måste skriva några ord om AC/DC-konserten i torsdags för det är egentligen först nu som jag har landat från upplevelsen. Jag tänkte inte skriva en cp-recension som jag gjorde senast men som sagt, några ord krävs ändå.

Showen var exakt likadan som senast i Globen förutom en detalj – fjollåten Anything Goes var utbytt mot rock and roll-dängan High Voltage och därför var detta på många sätt också höjdpunkten för kvällen eftersom jag blev så ”chockad” över att de spelade låten. Och refrängen är så jäkla bra.

Jag fängslades återigen över hur extremt tungt gitarrljud bröderna Young framkallar tillsammans. Tyngden i refrängen i Shot Down in Flames, riffet i Dirty Deeds Done Dirty Cheap och introt för For Those About To Rock (We Salute You) fick mig att bita ihop tänderna och headbanga tills nacken blev öm.

Hela Stockholm Stadion körade på ”Oi Oi Oi”-partiet i TNT och det var så mäktigt att jag gick gåshud. Under The Jack filmades tre unga tjejer i varje refräng och det är fascinerande förnedrande och underhållande att se dessa tjejer peppade som fan sjunga ”She’s got the jack” troligtvis utan att ha någon aning om vad den texten syftar på.

Jag insåg också vilket fascinerande totalvärdelöst mellansnack Brian Johnson har. Han kraxar lite, skrattar hest och säger ”Okeeey!” och sen kör de nästan låt. Han är ingen frontfigur på det sättet.

Visst faller de nya låtarna platt jämfört med klassikerna och visst skulle man vilja höra fler 70-talsklassiker. Men det är taskigt mot deras 80- 90- och 2000-tal, taskigt mot Brian Johnson och taskigt mot svensson-publiken som t ex brats-killarna framför oss som började dansa och sjunga med på allvar för första gången i refrängen till You Shook Me All Night Long.

Men låten som verkligen bär upp hela konserten är Angus Young one-man-show under Let There Be Rock. Det är totalrock och snubben visar vilken unik rockkung han är på alla sätt. Den symboliserande orgasmen när han ligger på plattformen som höjs och det sprutar ut vitt konfetti säger allt om hur kaxig han är och vad showen verkligen handlar om.

Jag hoppas verkligen att jag får uppleva detta igen. Och igen! AC/DC är och förblir världens bästa rockband genom tiderna.
Bild från Rockfoto.nu.

1 kommentar:

  1. Jag har verkligen ett stort svart hål i min musik-cv där ACDC ska vara. Det är på gränsen till pinsamt att jag inte sett dem än.

    SvaraRadera