28 december 2012

Kriz: 2012 års bästa skivor

Utan krusiduller kommer så här min lista över 2012 års TIO bästa skivor.
10. Soundgarden - King Animal

Bitvis sjukt bra, bitvis ett försök av gamla gubbar att vara unga.


9. Imperial State Electric - Pop War
Sämre än debutplattan, men den har helt klart sina stunder. Rätt många också.


8. Thåström - Beväpna dig med vingar

En sämre version av "Kärlek är för dom". Växte efter att ha sett en handfull av låtarna live i somras.

7. Devin Townsend Project - Epicloud
Devin Townsend är sjuk i huvet och han känns väldigt kristen på det senaste släppet. Jag gillar det dock ändå!


6. The Soundtrack of our Lives - Throw it to the Universe
Plattan som får avsluta TSOOL:s karriär gör ingen besviken. Kanske den bästa skivan bandet släppt enligt mig.

5. First Aid Kit - The Lion's Roar
Ni som känner mig vet att jag går igång stämsång bestående av enbart två röster. The Beatles, System of a Down, Simon & Garfunkel osv. I år lägger jag till First Aid Kit på den listan.


4. Meshuggah - Koloss
Förjävla bra, men ingen ObZen! Meshuggah är dock alltid Meshuggah.

3. Mark Lanegan Band - Blues Funeral
Bättre än 2004 års "Bubblegum", som enligt P3 Rock var min absoluta favoritskiva det året. Ok.

2. The Mars Volta - Noctourniquet
Det bästa TMV släppt sedan "Frances The Mute", vilket inte säger lite.

1. Serj Tankian - Harakiri
Jag är sjukt svag för denna man. Egentligen kanske den inte bör ligga på första plats, men med tanke på hur sjuuukt mycket jag lyssnat på den här skivan i förhållande till de andra på listan så känns det inte mer än rättvist.


Hörs om ett år!

//Kriz

2 kommentarer:

  1. Erik och Kristoffers listor: Serj Tankians skivomslag är fulast (otroligt fult) strax före Meshuggahs. Snyggast/coolast är Baroness och Imperial State Electric.

    SvaraRadera
  2. Soundgarden hamnade precis utanför min 10 i top 2012 årsbästa albumlista.

    SvaraRadera