03 december 2012

Cult Of Luna - I: The Weapon


Magnifika Cult Of Luna, som jag har varit mycket fäst vid sedan 2003 års skivsläpp The Beyond, är på gång med en ny platta. Skivan är döpt till Vertikal och släpps 25 januari nästa år. Senaste plattan Eternal Kingdom släpptes 2008 och med tanke på att de brukade släppa skivor i princip vartannat år tidigare så kan man säga att väntan har varit lång. Men det känns som en bra väntan. Uppenbarligen har bandmedlemmarna själva varit i behov av det och jag har känt själv att efter att ha sett bandet live ganska många gånger så kunde man deras liveshow och uttryck. De har själva pratat om att de inte har velat spela igen förrän de har en ny skiva på gång. Tanken var ju att Cult Of Luna skulle spela sin enda konsert i år på Getaway Rock Festival i somras. Jag var själv extremt laddad för detta men bandet tvingades ställa in i sista minuten på grund av att flyget, som trummisen åkte med, inte kunde landa på grund av dimma. Det blev ett jäkla antiklimax (på en i övrigt  suverän festival). Istället får jag vänta tills 28 februari med att se bandet live igen, på Debaser Medis. Köp biljetter här, det gjorde jag nyss.

Konceptet kring nya plattan Vertikal bygger på klassiska filmen Metropolis från 1927 och därmed anar man en mörk, kall och maskinell skiva. Skivomslaget och nya, snygga bandfotot (se ovan respektive nedan) ger direkt den känslan. Idag släpptes också första smakprovet i form av andraspåret  ”I: The Weapon”. Jag var peppad men ändå ganska orolig över att jag skulle bli besviken (jag tycker man ofta blir det nuförtiden när favoritband släpper nytt). Men denna nya låt gav mig istället en kick och jag har spelat låten konstant i över en timme nu. Soundet känns mycket spännande och än en gång förnyat. Men det är inget snack om att det är Cult Of Luna.  Och som vanligt bjuds man på en mäktig musikalisk resa.


Jag lovade i förra inlägget att Konghs kommande lär hamna topp 5 nästa år. Nu jag gör en fuling till och sätter även Cult Of Lunas Vertikal på topp 5 2013. Detta kanske jag får äta upp men troligen inte. Jag är ju rätt förutsägbar och älskar helt enkelt denna typ av musik högre än… det mesta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar