19 juli 2012

Elitserielagens twitterkonton



Det känns som att Twitter slog igenom med dunder och brak inom ishockeyn förra året. Och fjolårets upplaga av MODO Hockey var nog det lag i världen som hade flest spelare med twitterkonton. Det uppmärksammade jag i detta inlägg.

Jag blev dock nyfiken på om alla ES-lag har ett officiellt twitterkonto och vilket lag som har flest antal följare. Jag sökte lite på twitter och kom fram till följande lista nedan (jag är dock inte hundra på att alla konton är officiella. Hojta gärna till om jag har listat fel konto eller liknande):



Lag Följare
1. Färjestad BK 4143
2. AIK 3858
3. HV71 3801
4. Brynäs IF 3353
5. Modo Hockey 2888
6. Luleå Hockey 2053
7. Frölunda HC 1787
8. Växjö Lakers 1545
9. Linköpings HC 1279
10. Timrå IK 1036
11. Rögle BK 54
12. Skellefteå AIK -



Vad kan man säga om detta då? Det är imponerande av Färjestad att leda, Rögle är nybörjare på detta och det är anmärkningsvärt att Skellefteå AIK är det enda laget i Elitserien som inte har ett twitterkonto. Om detta är en medveten strategi från SAIKs håll är det en märklig sådan.

Modo ligger på en godkänd femte plats. Jag trodde dock ändå att vi skulle ligga bättre till med tanke på hur många och hur vettiga Modoiter det faktiskt finns på Twitter. Jag har fått känslan av att Modo syns mest på Twitter som man ju t ex gör i media.

Hur ska Modo göra för att få fler följare då? Utan att ha undersökt övriga lags twitterkonton så gäller det ju såklart att vara exklusiva. Jag gillar att man har lagt upp bilder från sommarträningen. Mer sådant tack! Och sedan får man ju göra lite mer reklam för twitterkontot. Och själv följa Modoiter på Twitter. Kämpa.

1 kommentar: