Det finns en ny häftig och genialisk marknadsföringskampanj för kommande Batman-filmen The Dark Knight Rises (premiär 20:e juli). Kampanjen presenteras som en läckt Gotham City-polisundersökning på thedarkknightrises.com där ”poliser” får i uppdrag att undersöka 7 sidor med adresser runt omkring i världens storstäder för att hitta bevis på Batman.
Dessa bevis ser ut som en graffitimålad fladdermus liknande bilden ovan som man uppmuntras att fota och lägga upp på Twitter med hashtaggen #tdkr07202012 eller maila till tdkr07202012@gothampolicedepartment.com. Som belöning för att hittat fladdermöss ges bildrutor från den kommande trailern. Dessa läggs upp på tdkr07202012.com. Hänger du med?
Adresserna sträcker sig som sagt över hela världen, men tyvärr finns ingen adress i Stockholm. Fan. Annars hade jag dragit ut i natt och letat graffiti . Men jag antar att Batman är för cool för att hålla till i Stockholm. Men det är kul att se hur folk på Twitter runt hela världen är ute och jagar graffiti-fladdermöss.
Detta visar hur man genom sociala medier och internet kan jobba med marknadsföring på ett coolt och nyskapande sätt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar